Napitnine, plačane preko POS-terminalov, so postale vroča tema v slovenskih gostilnah. Stranke se sprašujejo, kdo dejansko prejme ta dodatek in kakšna je njihova usoda. Finančna uprava Republike Slovenije (FURS) poudarja, da naj bi napitnine ostale simboličen znesek glede na račun. Slovenska praksa ostaja daleč od ameriške, kjer so 20-odstotne napitnine pravilo. Toda s spremembami v tehnologiji in brezgotovinskem poslovanju, se tudi pri nas kultura napitnin spreminja.
Digitalne napitnine: praktične, a sporne
Vse več gostinskih obratov omogoča plačevanje napitnin preko POS-terminalov, kar omogoča hitrejše in enostavnejše poslovanje. Funkcija digitalnih napitnin je vse pogostejša, vendar še vedno ni standardna v vseh napravah. V podjetju Microgramm, strokovnjaku za blagajniške sisteme, pravijo, da so tradicionalni terminali pogosto okorni za takšne transakcije, zaradi česar se jih lastniki izogibajo.
Nezadovoljstvo med strankami
Kljub prostovoljni naravi digitalnih napitnin, nekateri Slovenci menijo, da gostinci s tem vsiljujejo obveznost. Na spletu se pojavljajo komentarji, ki kritizirajo to prakso. Nekateri menijo, da napitnine ne dosežejo delavcev, temveč ostanejo pri delodajalcih kot neobdavčeni prihodki. “Brez slabe vesti dajte nulo na napitnini, ker itak ne gre v roke delavcu,” je zapisal eden izmed komentatorjev na forumu.
Stališča podjetij in zaposlenih
Večja gostinska podjetja se zaenkrat še niso odločila za nabavo POS-terminalov z možnostjo napitnin. Direktor Turistično-gostinske zbornice Slovenije, Fedja Pobegajlo, verjame, da bo ta možnost postajala vse bolj prisotna, vendar trenutno še ni razširjena. Breda Črnčec, generalna sekretarka Sindikata delavcev gostinstva in turizma Slovenije, dodaja, da napitnine pogosto ostajajo v gotovini. V nekaterih primerih gostje raje plačajo natakarju pijačo kot dodatek.
Obdavčitev in delitev napitnin
FURS pojasnjuje, da je obdavčitev napitnin odvisna od njihovega upravljanja. Če napitnino prejme posameznik, kot je natakar, in ni razdeljena med druge zaposlene, je ta izvzeta iz obdavčitve. Če pa delodajalec zbira in deli napitnine, te postanejo obdavčljive. V primeru negotovinskega plačila napitnin delodajalec razpolaga s sredstvi, razen če je drugače določeno v pogodbi z zaposlenimi.
Pravna vprašanja in kartične provizije
Poleg obdavčitve, so pomembna vprašanja tudi kartične provizije. Te se obračunajo kot odstotek od zneska napitnine in so odvisne od dogovora med delodajalcem in zaposlenimi. Če delodajalec napitnine prenese na zaposlene, lahko kartična provizija bremeni bodisi delavca bodisi delodajalca. V primeru, da provizija bremeni delodajalca, stroški postanejo davčno priznani.
Čeprav digitalne napitnine prinašajo praktičnost, se številni sprašujejo o njihovem dejanskem vplivu na zaposlene in pravičnosti delitve. Pomembno je, da se gostinci in stranke zavedajo pravnih vidikov in pošteno delijo svoje prihodke.
Spletno uredništvo Goriške novice