Skrita odlagališča vozil v Sloveniji ogrožajo okolje: projekt Avtogrob odkriva resnico

0

Avtogrob, projekt centra za preiskovalno novinarstvo Oštro, je razkril zaskrbljujoče podatke o neprijavljenih odlagališčih vozil v Sloveniji. Kljub obstoječi zakonodaji, ki pogosto omogoča izigravanje pravil, inšpekcijske službe ne morejo učinkovito ukrepati. To je bilo predstavljeno v Novi Gorici, kjer so novinarji ustvarili interaktivni zemljevid s 74 takšnimi lokacijami.

Interaktivni zemljevid in ugotovitve

Na zemljevidu, ki so ga ustvarili preiskovalni novinarji, je označenih 74 neprijavljenih odlagališč izrabljenih vozil. Uroš Škerl Kramberger iz projekta Avtogrob je pojasnil, da obstaja še več takšnih odlagališč, vendar jih zaradi strogih pogojev preiskave niso mogli zanesljivo potrditi.

“Mi vemo, da je teh odlagališč več, ampak jih nismo mogli v okviru naše preiskave zanesljivo potrditi, ker smo imeli zelo natančne pogoje.” – Uroš Škerl Kramberger

Zemljevid odlagališč, avtogrob, zajem slike

Vzroki za neprijavljena odlagališča

Direktorica novogoriškega podjetja za razstavljanje izrabljenih vozil Jung, Nataša Mikulin, meni, da je eden od razlogov za neprijavljena odlagališča nizka ozaveščenost lastnikov vozil. Ti lahko svoje avtomobile brezplačno predajo v razgradnjo, vendar pogosto ne vedo za to možnost.

“Drugo je pa to, da nelegalni razgrajevalci načeloma nimajo nobenih stroškov in lahko za ta avto ponudijo 50 evrov, česar pa legalni z vsemi stroški in obveznostmi, ki jih imajo, ne morejo.” – Nataša Mikulin

Okoljske posledice

Nepravilno odložena vozila predstavljajo resno grožnjo okolju. Novinarka Žana Erznožnik opozarja, da lahko liter motornega olja onesnaži kar milijon litrov pitne vode. Strupene snovi iz vozil so kancerogene in lahko škodujejo tako živalim kot ljudem.

“Strokovnjaki so povedali, da so snovi, ki izhajajo iz avtomobilov, kancerogene in so lahko toksične že manjše količine, če gre to v vodo, za živali, do neke mere tudi za ljudi.” – Žana Erznožnik

Zemljišča v državni in občinski lasti

Ugotovitve projekta Avtogrob razkrivajo, da skoraj vsako peto vozilo leži na zemljiščih v lasti občine, države ali državnega podjetja. Poseben primer je podjetje iz Tolmina, ki brez okoljevarstvenega dovoljenja razstavlja vozila na občinski parceli. Vprašanje je, ali gre za nerazumevanje občine ali za njeno brezbrižnost, saj so napovedali prodajo te parcele podjetju.

“Tako da ne vem, ali gre za nerazumevanja občine ali jim je preprosto vseeno, so pa rekli, da se to podjetje širi in da jim bodo to občinsko parcelo prodali.” – Žana Erznožnik

Ukrepi in inšpekcijski nadzor

Projekt Avtogrob je že bil predstavljen inšpekciji za okolje, ki je bila z večino lokacij seznanjena. Kljub njihovemu ukrepanju ostaja nerešena vsaj tretjina primerov, kar kaže na potrebo po bolj učinkoviti zakonodaji in nadzoru.

 

Spletno uredništvo Goriške novice